راویان

امانت در نقل ، صداقت در قول

راویان

امانت در نقل ، صداقت در قول

راویان ، وبلاگ متفاوت ، مجالى براى اندیشیدن
مجموعه اى از ؛
روایات ، حکایات ، خاطرات ، داستان ، شعر ، هنر ، طنز ، و .....
فرهنگ ، هنر ، سیاست ،

راویان : " امانت در نقل و صداقت در قول "
محدثى مستند...
گر ترا این حدیث روشن نیست
عهده بر رواى است بر من نیست
" نظامى "

💢 راویان هیچ متن و نوشته‌اى را بدون ذکر سند و منبع اثر منتشر نمی‌کند.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۳:۵۶ ب.ظ

✅ غَـشّ در معامله


غش به معناى فریب دادن و در کسب و کار و معامله به هر شکلى حرام است. پنهان کردن جنس پست‌تر در جنس برتر و مرغوب‌تر، پنهان کردن چیزی که مورد معامله نیست در کالای مورد معامله، مانند مخلوط کردن آب با شیر. نشان دادن وصف و ویژگی خوب در کالای مورد معامله؛ در حالی که واقعیت آن چیزی دیگر است، مانند پاشیدن آب بر سبزی برای تازه نشان دادن سبزی‌های کهنه و مانده. نشان دادن چیزی بر خلاف جنس و ماهیت آن، مانند آبکاری مس با نقره یا طلا تا خریدار آن را به عنوان نقره یا طلا بخرد. اعلام نکردن عیب کالا به خریدار در برخی موارد، مانند موردی که فروشنده می‌داند خریدار با اعتمادی که به وی دارد، بازگو نکردن عیب کالا توسط او را به منزله سلامت آن تلقی می‌کند؛ از این رو، کالا را نمی‌بیند و وارسی نمی‌کند تا از عیبش آگاهی یابد. در این صورت، اعلام نکردن عیب کالا توسط فروشنده با اعتماد خریدار به وی، غشّ محسوب می‌شود. 

متأسفانه برخی از انسان های سست ایمان، به نام کسب و کار و داد و ستد، به شکل های مختلف مردم را فریب می‌دهند و از راه نامشروع کیسه های خود را پر می‌کنند و خوش‌اند از اینکه مالی بر مالی انباشته اند. غافل از اینکه فاصله خود را با شرف و انسانیّت زیاد می‌کنند. اینان دزدانی نقابدارند که در پوشش کسب و کار خود را پنهان کرده‌اند و کالاى تقلبى را بنام برند اصلى می‌فروشند. حضرت علی(ع) فرمایند:

شَرُّ النّاسِ مَنْ یَغُشُّ النّاسَ
بدترین مردم کسی است که مردم را فریب دهد.
#امام_على ع

📗 کتاب المکاسب / جلد 1 ص 280
📗 منهاج الصالحین / جلد 2 ص 8
🗂 روایات



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی