راویان

امانت در نقل ، صداقت در قول

راویان

امانت در نقل ، صداقت در قول

راویان ، وبلاگ متفاوت ، مجالى براى اندیشیدن
مجموعه اى از ؛
روایات ، حکایات ، خاطرات ، داستان ، شعر ، هنر ، طنز ، و .....
فرهنگ ، هنر ، سیاست ،

راویان : " امانت در نقل و صداقت در قول "
محدثى مستند...
گر ترا این حدیث روشن نیست
عهده بر رواى است بر من نیست
" نظامى "

💢 راویان هیچ متن و نوشته‌اى را بدون ذکر سند و منبع اثر منتشر نمی‌کند.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
سه شنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۴۵ ب.ظ

✅ رطب و یابس


در تفسیر و تأویل آیه 59 سوره انعام از قران کریم، اختلاف بسیار است، پاره‌ای از مفسران منظور و مقصود از «کتاب مبین» را خود قرآن دانسته و گفته‌اند هیچ نکته و علم و موضوعی نیست الا که در این کتاب هست و گروهی همچون علامه طباطبایی مراد از کتاب مبین را «لوح محفوظ» و آن علم خدواند و یا امام مبین می‌دانند. گروهی دیگر، رطب و یابس ( تر و خشک) را کنایه از چیزهایی که مقابل هم‌اند، مانند موت و حیات، صحت و مرض، صلاح و فساد، نور و ظلمت، ثواب و عقاب، و ... دانسته‌اند. بر همین مبنا، خرده گیران و مغرضان گاه از باب نقض مطلب در تفسیر نظر نخست، شبهات و پرسش‌هایی را مطرح نموده و به فراخور پاسخ شنیده‌اند. دو حکایت ذیل ناظر به همین نکته است. 

🔹جهودی از حکیمی پرسید: که خدای تعالی در کلامی که به محمدمصطفی (ص) فرستاده گفته است؛ « و لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین» از تر و خشک هیچ چیز نیست مگر آن‌که در کتاب روشن، یعنی کلام الله واقع است. اکنون بگو که علم طب در کجا واقع است؟ گفت: آنجا که فرموده است «کلوا واشربو و لا تسرفو» بخورید و بیاشامید و اسراف مکنید، یعنی بسیار نخورید، چه سرّ همه‌ی بیماری‌ها بسیار خوردن است.
📗#لطایف_الطوایف
📝#فخرالدین_علی_صفی

🔹روزی در مجلس شریف سلطانی نشسته بودیم، از هر بابی سخن در پیوسته؛ در آن اثنا پسر قرا قاضی محمد باقی از ولایت ترکستان آمد و به تقبیل عتبه‌ی سپهر احتشام عرش احترام شرف استسعاد یافت. همراه او اعجوبه‌ی عجایب المخلوقات و اضحوکه‌ای از غرایب المصنوعات آمد...
گفت: مرا در آیت « ولا رطب ولا یابس الا فی کتاب مبین» توقف و دغدغه‌ای است که در پی بسیاری از مفسران شتافتم و از هیچ کدام جواب شافی نیافتم. و دغدغه و شبهه آن است که «ایر حمار» در کجا واقع شده باشد؟ فقیر گفتم که مولانا قطب الدین علامه این آیت را تفسیر فرموده بوده‌اند و مولانا رکن الدین کازرونی ــ که از جمله‌ی تلامیذ مولوی بوده و به این حضرت کمال گستاخی داشته ــ این سؤال کرده بوده. آن حضرت فرموده بوده‌اند که «فی بطون امهاتکم». ظرفا و ندمای مجلس سلطانی به غلغله و قهقهه زلزله در گنبد گردون دوار افکندند و ریش او را به چنگال تمسخر از هم کندند.

📗#بدایع_الوقایع / جلد1 ص 318
📝#زین‌الدین_محمود_واصفی / متوفی 960
تصحیح #الکساندر_بلدروف
⬅️#حکایات 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی